Lapbook

DSC_2223.jpgOstatnio moi uczniowie i ja pokochaliśmy Lapbooki. Praca z nimi sprawiła nam wszystkim ogromną radość, a efekty zaskoczyły pozytywnie obie strony. Zachęcam Was do tej formy pracy, urozmaici niejedną lekcję, a uczniowie będą szczęśliwsi.

Jak się do nich zabrać?

Opisze Wam to w 5 krokach:

DSC_2224.jpgKrok 1 – Co to jest Lapbook?

Lapbook to nic innego jak obrazkowa mapa myśli, na której umieszczasz materiały na dany temat. Lapbook swoim wyglądem przypomina książkę z mnóstwem sekretów i mobilnych elementów. Właśnie te interaktywne elementy są atrakcyjne. Sprawiają, że nauka staje się ciekawsza, pełna niespodzianek, zagadek. Dzięki Lapbookom rozwijamy różne umiejętność jak pisanie, czytanie, logiczne myślenie, kreatywność, uczy również, jak organizować sobie pracę i jak wykorzystać wiedzę już zdobytą, lub jak skutecznie po nią sięgać. Mogą nam służyć do powtórki materiału, jak również do jego pogłębienia. Nadają się na każdy przedmiot. Mogłabym jeszcze długo wymieniać. No cóż, lapbooki mają chyba same zalety.

DSC_2225.jpgKrok 2 – Co nam potrzeba do wykonania Lapbooka?

Przyniosłam do klasy pełno kolorowych kartek bloku technicznego A3 i A4, ksero z kolorowymi szablonami. Jednak muszę przyznać, że moje dzieci tylko na początku po nie sięgały. Im bardziej angażowały się, tym miały więcej własnych pomysłów, a szablony wracały do mnie. To w nich kocham! Poza tym potrzebne nam były nożyczki, kleje, niektórym koperty, śmieszne dziurkacze, naklejki, a nawet gazety. Ot, to chyba wszystko.

Podaje wam link strony, z których wzięłam szablony:

http://www.zaubereinmaleins.de/kommentare/blanko-vorlagen-fuer-lapbook-innenteile….589/

DSC_2226.jpgKrok 3 – Wybór tematu.

Warto przygotować uczniów wcześniej do tematu, żeby mogli zebrać potrzebne materiały. Jak moje dzieci zabierały się po raz pierwszy do Lapbooków, to przygotowałam im całą listę tematów, które mogłyby wykorzystać, od gramatyki po pogodę, ale wszystko oparłam na tym co robiliśmy na lekcjach. Pokazałam im gdzie mogą znaleźć potrzebne im materiały, jak szukać. Niby oczywiste, ale niektórym to bardzo pomogło. Chciałam, żeby pierwszy temat był im bliski, bardziej osobisty, żeby język obcy stał się mniej obcy.

Następne tematy można już narzucić i potraktować Lapbooki jako powtórkę materiału.

PS Polecam zrobić własnego lapbooka, żeby pokazać uczniom, taki namacalny przykład dużo daje. A my sami bardziej docenimy ich pracę

DSC_2229.jpgKrok 4 – Praca nad Lapbookiem.

Pracę można rozłożyć na 2 do 3 lekcji, a ewentualne kosmetyczne poprawki niech dzieciaki skończą w domu. Dla tych co lubią pracować w grupie, polecam zrobienie Lapbooka w parze lub w trójkę. To też się sprawdziło. Można również połączyć dwa Lapbooki w jeden itp. Ja podczas tych lekcji służyłam pomocą translatorską, jak również sprawdzałam już napisane teksty. Krótko mówiąc wszędzie mnie było pełno.

 

Krok 5 – Prezentacja i omówienie.

DSC_2228.jpg

Skończone Lapbooki omawialiśmy wspólnie. Moje dzieci lubiły, jak każdy Lapbook im prezentowałam i pokazywałam te najbardziej udane elementy. Były tak zasłuchane, że nie zareagowały na dzwonek. Niemożliwe, a jednak. Po prezentacji warto zrobić wystawę, żeby mogli wspólnie przejść się od ławki do ławki i samemu popodziwiać pracę swoją i swoich kolegów, koleżanek. A uwierzcie mi, że jest co!


Chcę Wam zaprezentować 4 wybrane Lapbooki moich uczniów, które uważam za genialne i chyba wszystko mi się w nich podoba. W klasie powstało ich o wiele więcej i w każdym jest coś cudownego. Na ferie zabrałam je do domu i sobie przeglądam, muszę oczy nacieszyć. Po feriach je oddam.

Ten Lapbook zrobiła Martyna (12 lat). Temat nie był dla mnie zaskoczeniem, gdyż Martyna jest miłośniczką lisów. Za serce ujęło mnie zadanie z ilością lisów w miocie. Bardzo kreatywne, a wiem, że powstało przypadkiem.


Ten Lapbook zrobił Kamil (13 lat) i Mateusz (12lat). Wybrali temat: Mój przyjaciel. (W ich wykonaniu to „Nasza przyjaciółka”) W nim jest zawarte, wszystko to, co trzeba, by poznać daną osobę. Osobiście najbardziej podoba mi się koperta , z której wyjmujesz przymiotniki określające ich przyjaciółkę i po sznureczku jak po nitce do kłębka poznajesz ją coraz lepiej. Brawo chłopcy!


Lapbook 3 zrobił Kamil (13 lat). Temat: Żaby. Pytałam się dlaczego akurat ten temat, ponieważ tego na niemieckim nie przerabialiśmy, a on, że mieli właśnie o żabach na przyrodzie, więc skorzystał z materiałów. Wspaniała ścieżka międzyprzedmiotowa. A o to chodzi w szkole!


Lapbook 4 zrobiła Basia (12 lat). Konie to jej życie, więc i temat był z nimi powiązany. Basia w sposób bardzo szczegółowy opisała to co jest z nimi związane. Zwróćcie uwagę na komiks. Niby prosty, ale cudowny.

Jeżeli spodobał Wam się ten pomysł i wykorzystaliście go, zróbcie zdjęcie i prześlijcie.

9 uwag do wpisu “Lapbook

  1. akademiasko

    Lapbooki fajna sprawa !

    Rozwijają kreatywność uczniów.
    Zobacz jak my sobie radzimy.

    Sprawdź nasz kanał na You Tube !
    Pozdrawiamy 🙂

    Polubienie

  2. Pingback: lapbook dla każdego

  3. Dziękuje za artykuł faktycznie drukowanie kopert jest dziś znacznie efektywne, sam posiadam małą firmę transportową oraz właśnie chwalimy się poprzez drukowanie oraz nadawanie kopert z oznaczeniami i nadrukiem. Według mnie jest to mocno dobre, pozdrawiam również życzę udanych poradników.

    Polubienie

  4. Pingback: Książka – zrób to sam

Dodaj komentarz