Łatwe sposoby na trudności z rozumieniem

Niedawno z Kasią rozmawiałyśmy o pomysłach ułatwiających pracę nauczycielom uczącym obcokrajowców. Takie było nasze pierwotne założenie, jednak po „przetestowaniu” stwierdziłyśmy, że nadaje się on na wielu płaszczyznach. Pomoże polonistom, historykom, biologom … w prowadzeniu lekcji. Przyda się wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z dłuższym tekstem, z którego należy wyciągać najważniejsze informacje. Z pomysłu skorzystają też rodzice którzy pomagają swoim pociechom.

Łatwe sposoby na trudności z rozumieniem skierowane są do tych, którzy wykorzystują na lekcjach teksty. Często zadajemy uczniom polecenie, żeby przeczytali dany tekst, a potem odpowiedzieli na umieszczone poniżej pytania. Tak skonstruowana jest większość naszych podręczników.

Aby nauczyć ich pewnych trików ułatwiających im to zadanie zacznijcie od:

Wstęp: Na podstawie tytułu spróbujcie odgadnąć zawartość tekstu – pozwoli to na małą chwilę zastanowienia, na sięgnięcie do dotychczasowych doświadczeń lub wiedzy. Następnie go przeczytajcie.


Rozwinięcie: Znajdźcie w tekście najpierw słowa klucze a następnie zdania klucze – zaznaczcie je, będzie łatwiej i szybciej sięgnąć do najważniejszych wiadomości.

Dodatkowe zadanie dla nauczyciela – Przygotujcie zdania PRAWDA FAŁSZ, które pomogą w lepszym zrozumieniu i sprawią, że uczniowie skupią się na tekście.


Zakończenie: Niech uczniowie przygotują sobie fiszki – niestety niedoceniane narzędzie pracy. Nie musi być ich dużo. Wystarczą słowa klucze i to nie wszystkie. Wg Sebastiana Leitnera „Tajemnica szybkiego zapamiętywania tkwi w formie przekazywania informacji. Im jest ona prostsza i bardziej przejrzysta, tym łatwiej przebiega proces zapamiętywania.”

 W ramach podsumowania:

Wykorzystajmy dramę i pobawmy się z uczniami w „Przy tablicy”. Najpierw odgrywajmy rolę dobrego nauczyciela, gdzie zadajemy naprawdę łatwe pytania, żeby wzmocnić uczniów. Następnie odgrywajmy role złego nauczyciela, gdzie będziemy zadawać wręcz podchwytliwe pytania i sprawdzać ich czujność. Na koniec, uczniowie odegrają rolę nauczyciela i sami przygotują pytania, jakie by zadali, żeby móc odpytać z danego tematu.

Samoocena – Krótka szybka kontrola, więc uczniowie dokańczają zdania: „Dziś łatwe było …, Trudność sprawia mi …, Muszę poprawić …, W ogóle nie kumam …


Taki sposób pracy wejdzie uczniom w krew, jeśli wspólnymi siłami przećwiczymy go co najmniej 3 razy. Łatwo będzie sprawdzić też czy uczniowie aktywnie pracują z tekstem. Wystarczy, że zerkniemy na fiszki, słowa klucze.

Wszystko to co tu napisałam Kasia ujęła w formie mapy mentalnej, która idealnie oddaje ideę „Łatwych sposobów na trudności z rozumieniem.”

Rozumienie  – mapa mentalna do druku

Pozdrawiamy serdecznie

Kasia i Magda

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s