Godzina wychowawcza z filmem część IV

na-godzinie-wychowawczej-kopia-2

Już dawno nie pisałam o filmie na godzinie wychowawczej, a przecież trochę ich dla Was uzbierałam. Dzisiaj chciałabym przedstawić Wam dwa, które dotyczą tego samego tematu, mianowicie telefonów komórkowych i internetu. Wszyscy dobrze o tym wiemy, że internet ma tyle samo wad, co zalet. Może być w równym stopniu szkodliwy, co działać pozytywnie. Jest jak waga, z której bardzo łatwo spaść, a upadek ten może być bardzo bolesny, lub miękki. To od nas w dużym stopni zależy.

W szkole prawie na każdym etapie edukacyjnym, na godzinie wychowawczej poruszamy temat nadużywania Internetu, wpisujemy to ramy uzależnień. Niby wszyscy o tym wiemy, ciągle uświadamiamy to dzieciom, przypominamy im o zagrożeniach, ale może warto nie tylko mówić, ale spróbować też innych sposobów. Na temat tego wpisu naprowadziła mnie również moja córka, która poskarżyła się, że ostatnia wizyta u przyjaciółki wyglądała bardzo dziwnie i była w sumie mało przyjemna, ponieważ koleżanka cały czas „była na Messengerze” i co chwila odpowiadała na wiadomości, które w dodatku były nijakie, wręcz czasami prześmiewcze i obraźliwe. Niektórym to przeszkadza, a niektórzy może tego nie zauważają.

Dlatego opiszę Wam dzisiaj mój pomysł na godzinę wychowawczą:

  1. Usiądźmy w kole i niech każdy z uczniów napisze na małej kartce, 3 rzeczy, które zrobił zaraz po przebudzeniu. Kartki rozłóżmy na podłodze i czytajmy głośno. Jak myślicie, co się będzie najczęściej powtarzać? U mnie była to komórka i podejrzewam, że u Was też się pojawi. Jeżeli nie, to zadajmy pytanie, czy ktoś już dzisiaj korzystał z komórki, internetu itp. Wtedyodpowiedzi twierdzących będzie więcej. Warto też zapytać, kto ma przy sobie telefon w kieszeni. Jeżeli ma, to niech powie, dlaczego musi mieć go aż tak blisko, dlaczego nie może być w torbie?
  2. Pakowanie plecaka, wyjście na imprezę, wyjście do szkoły, wyjście do kina, odwiedziny u rodziny. – podzielmy ich na 5 grup i niech każda grupa wylosuje jedno miejsce i napisze 5 rzeczy, które tam ze sobą zabierają. Znowu pojawi nam się komórka. Porozmawiajmy dlaczego ją tam zabierają, niech wymienią pożyteczne rzeczy, do czego może się nam przydać, a potem niech spróbują krytycznie ocenić czy rzeczywiście tylko do tego ich używają.

210d5d9e022fd792gen

obrazek znaleziony na bezcenzury24.pl

3. Krótkie scenki rodzajowe. – wybieramy 3 dwuosobowe zespoły. Każdy dostaje inne zadanie, ale nie wie, co ma reszta. Muszą odegrać scenkę przed klasą.

Na poczcie Jesteś klientem.

Kup dwa znaczki, za 2,50,- Trochę się spieszysz, za chwilę masz autobus.

Jesteś pracownikiem poczty.

Pisz smesy, jak podejdzie ktoś do okienka, to skończ najpierw pisać – niech poczeka. W trakcie obsługi klienta, odbierz też smesa, który do ciebie przyszedł.

W pizzerni Jesteś klientem.

Zamów 2 pizze. Jedną z szynką i ananasem, drugą wegetariańską z podwójną ilością sera

Jesteś kelnerem.

Widzisz, że do stolika przychodzi osoba, podchodzisz, żeby przyjąć zamówienie, jednak po przywitaniu się, dostajesz wiadomość, wyjmujesz komórkę i sprawdzasz szybko, co tam jest napisane, w połowie zamówienia dostajesz znowu wiadomość, przerywasz i znowu szybko czytasz, tym razem odpisujesz.

W szkole Jesteś uczniem. Cały poprzedni wieczór uczyłeś / uczyłaś się wiersza, dzisiaj odpowiadasz. Bardzo zależy ci na dobrej ocenie. Jesteś nauczycielem. Uczeń odpowiada, ale ty masz cały czas telefon w ręce i piszesz wiadomości. Od czasu do czasu zerkasz na odpowiadającego. Na końcu mówisz „Dobrze 3”

Po tych krótkich scenkach osoby, którym przeszkadzano, niech opowiedzą jakie uczucia im towarzyszyły i dlaczego – zapiszmy parę przykładów na tablicy.

Następnie druga grupa, niech opowie o swoich uczuciach.

Warto zapytać się, czy zachowaliby się tak w danej sytuacji, czy uważają, że takie zachowanie jest odpowiednie.

4. Takich przykładów można by było mnożyć w nieskończoność. I tu nadchodzi czas na pierwszy z filmów. To jakby kontynuacja naszych scenek.

Po obejrzeniu filmiku, prowadzimy burzę mózgów i stawiamy konkretne pytania: Czy byliśmy kiedyś w podobnej sytuacji? Czy widzieliśmy kiedyś taką sytuację? Czy takie sytuacje są możliwe, czy to czyste science fiction? Czy chcielibyśmy być w takiej sytuacji? Czy potraktowaliśmy kogoś w ten sposób? Pytania warto wydrukować i przyczepiać na tablicy, bądź kłaść na podłodze, jeżeli siedzimy nadal w kole.

5. Na koniec pokażmy jeszcze jeden film, który będzie dobrym podsumowaniem naszej lekcji.

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Godzina wychowawcza z filmem część IV

  1. Jacek

    Twoje lekcje z filmami są świetne. Wykorzystywałem wszystkie, które opracowałaś. Kawał dobrej roboty. Uczniowie są aktywni i zainteresowani filmami. Pozdrawiam serdecznie!

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s