Kostka

K

Ja mam często tak, że jak coś zobaczę, to wiem, że chcę to wykorzystać na lekcji. Nie wiem jeszcze jak, ale wiem, że coś z tego powstanie. Tak było i w tym przypadku. Rozmawiałam ze znajomym o kostkach na lekcji, a on szybko znalazł niedrogie drewniane kostki, kolorowe i tzw. naturalne. Oczywiście zamówiliśmy, kupiliśmy i każdy z nas zrobił coś innego.

story cubes

 

Sławek, wykorzystał je jako kostki do Story Cubes – do wykorzystania na lekcjach języka obcego (patrz wpis na blogu „Historie opowiedziane przez uczniów”).

12966248_1068007663241000_1522121552_n

 

Moja koleżanka Iza wykorzystała kostki jako zadanie np. na godzinę wychowawczą. (Zdjęcie mówi samo za siebie) Wylosujesz niebieską kostkę, to powiedz czego się ostatnio nauczyłeś. itp. Bawiłam się w to ostatnio na urodzinach z dziećmi. Nawet na takie imprezy to się super nadaje.

 

 

 

 

Schreib die Sätze!Natomiast ja, długo myślałam i stwierdziłam, że wykorzystam je do gramatyki.

  • czerwone kostki, to zdania w czasie teraźniejszym
  • niebieskie, to zdania z czasownikami modalnymi
  • żółte – zdania z czasownikami rozdzielnie złożonymi
  • zielone – zdania w czasie przeszłym
  • fioletowe – zdania w trybie rozkazującym

 

Poza tym, na kostkach są napisane symbole (+,-,?), czyli – czy ma to być zdanie twierdzące, przeczące lub pytające. Dla kostek fioletowych to symbole (+, -, :, E), czyli – zdanie twierdzące, przeczące, w liczbie mnogiej, w formie grzecznościowej.

Uczniów dzielę na czteroosobowe grupy. Każda grupa losuje z woreczka 5 kostek. (Lub dajemy po jednej kostce z każdego rodzaju.) Następnie każda grupa dzieli się na dwie drużyny dwuosobowe. A potem losują jedną kostkę i nią rzucają. Następnie muszą zapisać na kartce swoje zdania. Grupa przeciwna sprawdza i zaznacza + jeżeli zdanie jest według nich poprawne. – jeżeli jest źle i pisze je tak, jak wg nich powinno być.

Na koniec podsumowujemy zdania i liczymy punkty. Jeżeli zdanie zostało dobrze napisane to grupa, która je pisała dostaje 2 punkty, a grupa, która sprawdzała 1 punkt. Jeżeli zdanie zostało źle napisane, a druga grupa je dobrze poprawiła, to autorzy nie dostają żadnego punktu, a sprawdzający 2 punkty. W przypadku, gdy autorzy będą mieli dobrze, a zostanie poprawione im na źle, to pierwsza grupa dostaje 2 punkty, a druga – 1 punkt. I ostatnia możliwość. Jeżeli zdanie będzie źle napisane i nie zostanie dobrze poprawione, żadna z grup nie dostanie punktu.

Ot i to wszystko. Pobawmy się na lekcji, a zarazem będziemy się uczyć.

zdania do gry – Kostka zdania

IMG_3568

Gra nadaje się również jako zadanie na tzw. lekcję na zastępstwo – czyli jeżeli mamy zajęcia z klasą, a nie było to przez nas planowane. Warto mieć parę takich asów w rękawie, a zastępstwa będą dla wszystkich ciekawe. To co mi się w tej grze podoba, to również to, że można do niej wracać. Przyda się w  czerwcu. Wielu z nas już kończy podręczniki i zastanawia się jak urozmaicić, ten wiosenny czas. Może właśnie w ten sposób? Ale przede wszystkim przyda się nam teraz we wrześniu, żeby  powtórzyć co nieco z gramatyki. Zacznijmy ten rok szkolny w inny sposób.

A jaki wy mielibyście pomysł na drewniane kostki? Co jeszcze można z nich zrobić?

Jedna uwaga do wpisu “Kostka

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s